ثبت قلعه پری گون (پرگو) فیشور شهرستان اوز

آثار قلعه تاریخی پری گون (پرگو) فیشور شهرستان اوز طی شماره۳۴۲۱۱در فهرست آثارملی ایران ثبت شد.

آثار قلعه تاریخی پری گون (پرگو) فیشور شهرستان اوز طی شماره۳۴۲۱۱در فهرست آثارملی ایران ثبت شد.

به‌ گزارش پسین اوز و به نقل از میراث آریا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان فارس از به ثبت رسیدن قلعه «پرگو» در مرکز دهستان فیشور بخش مرکزی شهرستان اوز خبرداد.

محمد ثابت اقلیدی گفت: این قلعه در دامنه‌ کوه بر روی سطحی صاف با زیرساخت خاک و سنگریزه به طول ۱۲۰ و عرض ۱۱۰ و ارتفاع ۲/۵ متر از سطح زمین قرار دارد. قلعه دارای حیاط مرکزی، استخر آبی بوده که قلعه  به وسیله خندق محافظت می شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فیشور و به نقل از ریاست شورای اسلامی این قلعه در فاصله تقریبی 500 متری جنوب غرب چهارطاقی فیشور واقع شده است. گفتنی است چهارطاقی فیشور نیز به شماره 2369 در تاریخ 25 اسفندماه 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ثابت اقلیمی افزود: این قلعه دارای کاربری نظامی بوده و بیشتر جنبه محافظتی و پادگانی داشته است. وجه تسمیه نام «پرگو» «پری گون» که استعاره از داشتن رخ زیبا وپری مانند است می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی در پایان گفت: این قلعه از نظر معماری و ساخت و کاربری آن در دشت دارای ارزش تاریخی بوده و من بعد تحت حفاظت میراث فرهنگی است. هرگونه دخل و تصرف و یا تغییر هویت آن جرم محسوب شده و طبق قانون اقدام می شود.