اولین دوره جشنواره رسانه های شهرستان اوز به میزبانی خانه مطبوعات برگزار شد

شنواره رسانه های شهرستان اوز به میزبانی خانه مطبوعات این شهرستان و به مناسبت روز خبرنگار، با حضور خبرنگارانی از شهرستانهای لارستان، گراش و اوز، سه شنبه 16 مردادماه 1403 در سالن اجتماعات شیخ سعدی دانشگاه آزاد اسلامی اوز برگزار شد.

جشنواره رسانه های شهرستان اوز به میزبانی خانه مطبوعات این شهرستان و به مناسبت روز خبرنگار، با حضور خبرنگارانی از شهرستانهای لارستان، گراش و اوز،  سه شنبه 16 مردادماه 1403 در سالن اجتماعات شیخ سعدی دانشگاه آزاد اسلامی اوز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فیشور، طی فراخوان خانه مطبوعات شهرستان اوز، فعالان رسانه، آثار خود را در قالب مقاله، یادداشت، گزارش و خبر تولیدی به خانه مطبوعات تحویل داده و پس از داوری، آثار برگزیده معرفی شدند.

این مراسم با تلاوت قرآن توسط محمدطاهر قاضی زاده و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران شروع شد و سپس ابراهیم احمدی مجری برنامه در مورد نحوه برگزاری جشنواره توضیحاتی ارائه نمود. ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز نیز ضمن تبریک روز خبرنگار، از زحمات شبانه روزی و بدون چشم داشت اهالی رسانه تقدیر و تشکر کرد.

احمد خضری رئیس خانه مطبوعات شهرستان اوز، داشتن تشکّل های صنفی را گام مهمی در راه رسیدن به مطالبات دانست و افزود از سال 1400 تا کنون خانه مطبوعات اوز به صورت فعال حداقل ماهی یک جلسه تشکیل داده و کلاسهای آموزشی متعددی را نیز برگزار کرده است. وی اعضاء خانه مطبوعات اوز را بدین ترتیب معرفی نمودند: احمد خضری، عبدالعزیز خضری، شریف بازرگانی، ابراهیم احمدی و عبدالعزیز نصریانی.

 در ادامه به هر یک از شرکت کنندگان سه دقیقه وقت داده شد تا مطالبات خود را در سطح کلان و منقطه ای از دولت جدید بیان کنند.

ابراهیم احمدی مدیر مسئول پایگاه خبری اوز امروز: رئیس جمهور دو وظیفه ریاست قوه مجریه و اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد و با توجه به اصل 24 قانون اساسی امید می رود حقوق اهل قلم به خوبی رعایت شود. وی اظهار امیدواری کرد هر کسی در جایگاه خود قرار گرفته و با توجه به تخصص و حرفه اش مشغول خدمت به مردم و کشور باشد.

شریف بازرگانی مدیر مسئول پایگاه خبری موزه مردم شناسی اوز: عموم مردم دو خواسته ی مشترک و عمده دارند، یکی ارتباط با کشورهای دیگر و دیگری بهبود معیشت و ثبات اقتصادی. بازرگانی، رفع فیلترینگ را نیز یکی از مطالبات مهم مردم و خبرنگاران دانست.

فرهاد ابراهیم پور مدیر مسئول سایت خبری تحلیلی ستاره اوز: ما در مجموعه شهرستان مطالبات مشترک داریم و ایجاد یک تشّکل واحد صنفی ضروری است. کشور حداقل دو قطبی است و این برای مردم و دولت هزینه بر است و این معضل جز با وفاق ملی قابل حل نیست. رئیس جمهور باید تکلیف خود را با رسانه روشن کرده و در تخصیص بودجه به رسانی ملی تجدید نظر شود. رسانه می بایست شادی بخش و امیدآفرین باشد.

سجاد فتحی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش: تبریک به اهالی رسانه که به عنوان رکن چهارم دموکراسی از آنان یاد می شود. جریانات تمامیت خواه و انحصارطلب، رسانه را مانند استخوان در گلو می دانند. رسانه ها باید روشنگری کنند و خواسته های مردم را از مسئولین مطالبه نمایند.

عبدالعزیز خضری مدیر مسئول نشریه پیام دانش: رسانه های شهرستان اوز محافظه کار هستند. ما کم کم از مسئولین دور می شویم، اما باید بنویسیم و مطالبات مردم را بیان کنیم.

امید کریمی خشنود مدیر مسئول خبر پایگاه اطلاع رسانی خبر بنارویه: رسانه در عرصه های مختلف بسیار تأثیر گذار و دارای قدرت زیادی می باشد. اجرای قانون فیلترینگ سبب شده که همه دانش آموزان و فرزندان ما در سنین کم به همه ی سایتها دسترسی پیدا کنند. در عصر کنونی نسبت به گذشته فضا برای خبرنگار باز شده و مسئولین حاشیه امنیت خبری ندارند و خیلی زود خبرهای مربوط به آنان و انتقادات پخش می شود.

فراست خبرنگار خبرگزاری فارس و سردبیر خبر میلاد لارستان: در بحث منطقه های باید به یک محوریت برسیم و اولویتها و مطالبات را در رسانه ها به شکل هم زمان و هم صدا مطرح کنیم. محافظه کاری و تنبلی سبب شده که رسانه های محلی تأثیر کمتری داشته باشند.

محمد خواجه پور رئیس هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی هنری هفت برکه گراش و داوره این جشنواره: پیشنهاد من این است که رسانه ها به فرم تحریریه برگردند چون در آثار ارسالی سوژه یابی کمتر دیده می شود و دقت ویرایش کم است. در آثار ارسالی تنوع قالب کم بود. به طور مثال قالب گفتگو و گزارش کمتر دیده شد و بیشتر آثار در قالب یادداشت و خبر بود. بر اساس پژوهشش سال 2024 رویترز در مورد این که مخاطب از رسانه چه می خواهد، بیشتر این موارد به چشم می خورد: تحلیل عمیق مطالب، پرداختن به بخشهایی مثل سلامت، بازار و سبک زندگی و این که رسانه ها باید بخش عکس و کلیپ د اشته باشند. خواجه پور افزود تقریبا بر خلاف دیدگاه همه، به نظر من باید دست از سر مسئولین برداریم و بیشتر به مخاطب پرداخته و ببینیم مخاطب از ما چه می خواهد و ما همان را از مسئول بخواهیم.

مسعود غفوری مدیر رسانه های مؤسسه فرهنگی هنری هفت برکه گراش و داور این جشنواره: در مورد معیارهای داوری این جشنواره گفت، سعی کردیم الگویی بسازیم که درسالهای آینده این الگو را گسترش دهیم. 31 اثر به دست ما رسیده که بیشتر در قالب خبر و یادداشت بود. با به انتخاب سوژه ها، توجه به عناصر خبری، ارزشهای خبری، ذکر منبع، فرهنگ سازی، رعایت اصول قالب و نگارش صحیح نمره دادیم.

در پایان اولین دوره جشنواره رسانه های شهرستان اوز از دو تن از پیشکسوتان خبر و رسانه به نامهای محمدصدیق پیرزاد و محمد محمودی تقدیر و تشکر شد و همچنین به افراد برگزیده این جشنواره به ترتیب زیر لوح تقدیر اهداء گردید:

آثار شایسته تقدیر: مطلب «هزینه در دبی» از فرهاد ابراهیم پور – مطلب «ماجرای خانه طهماسبی اوز» از احمد خضری – مطلب «مصاحبه با عضو مخالف شورا» از امیررضا رضایی

آثار برگزیده: «گزارش سفر از اوز تا تهران» از الهه مرادی – مطلب «انتخاب پزشکیان فرصتی برای ابراز مطالبات» از ابراهیم احمدی

عکاس: شاکر شیخ عبدلی و گلی برازنده